Wat houdt de beurstraditie ‘beurstrommelen’ in?
Wat betekent het wanneer de kinderen met trommels het Beursplein 5 op stelten zetten?
Cherelt Kroeze | Stichting Capital AmsterdamNiet iedereen weet op jonge leeftijd al welke richting hij/zij op wil. Dat gold ook voor Priya Laigsingh. Inmiddels werkt zij als financieel adviseur bij de ABN AMRO, waar zij medische professionals ondersteunt met hun financiële keuzes Dit is niet de baan die ze jaren geleden voor ogen had , zoals ze zelf zegt “Sterker nog, ik had helemaal niks voor ogen. Ik wist niet echt wat ik wilde worden”. In dit verhaal vertelt zij hoe ze in dit werk terecht kwam, wat de functie precies inhoudt en welke vaardigheden daarbij belangrijk zijn
“Ik begon op het vmbo-tl en stapte in het tweede jaar over naar de havo, waar ik mijn diploma haalde. Ik wist nog niet wat ik wilde worden, dus koos ik voor een brede opleiding aan de HAN in Nijmegen: Facility Management. Na mijn diploma wist ik het nog steeds niet. Ik hield van reizen, maar mijn geld was op. Ik wist alleen dat ik nog meer van de wereld wilde zien het liefst meer van Azië.
Via een uitzendbureau kwam ik bij de ABN AMRO terecht, op de afdeling Dagelijkse Bankzaken. Mensen kwamen binnen met vragen zoals: ‘Hoe open ik een rekening?’ of ‘Mijn pas werkt niet, wat nu?’ Soms had ik twintig gesprekken op een dag. Dit baantje wilde ik maar een jaar doen, maar het groeide uit tot iets blijvends. De financiële sector was niet zo kil en saai als ik dacht. Integendeel: het is juist mensgericht en veelzijdig.”
Na vier jaar hoorde ik dat er een plek vrijkwam op de medische afdeling. Ik solliciteerde meteen en werk nu 2,5 jaar bij Preferred Banking Medici. Ik ben van korte vragen van klanten naar het begeleiden van de volledige financiële situatie van een klant gegaan. Dat verdiepen in een persoon is bijzonder.”
“Ik werk bij de medische afdeling van ABN AMRO. Dat betekent niet dat ik medische vragen krijg, maar dat ik klanten met een medisch beroep van jongs af aan tot pensioenleeftijd help met hun privéfinanciën. Denk aan huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, dierenartsen etc. We bespreken bijvoorbeeld hoeveel spaargeld ze hebben en hoe ze willen beleggen.
Alles gaat via beeldbankieren: klanten plannen online een afspraak en spreken steeds met dezelfde adviseur. Zo bouw je een vertrouwensband op. Ik blijf hun vaste aanspreekpunt, ook op de lange termijn. Als er na jaren iets verandert, bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, kunnen ze gewoon bij mij terugkomen. Ze mogen me altijd bellen of appen
Het werk kan soms eenzaam zijn, omdat veel digitaal is en iedereen verspreid woont. Daarom bellen en teamsen we veel. Het voordeel is wel dat je overal kunt werken. Ik heb zelfs eens een week gewerkt vanuit het buitenland: ’s ochtends werken, ’s avonds naar het strand.”
“Een groot deel van mijn werk is online, maar de evenementen die we organiseren zijn voor mij het leukst. Omdat er geen aparte eventmanager is, help ik mee met de organiseren: wanneer, waar, en wat we meenemen. Tijdens deze evenementen sta ik zelf in gesprek met studenten en medische professionals. Dat is leerzaam, want je hoort direct waar zij mee bezig zijn en wat hen bezighoudt. Het geeft ook energie: je staat echt midden in hun belevingswereld. Soms geven we een presentatie aan een volle zaal, soms praten we één-op-één bij een informatiestand.”
“Je hebt geen medische achtergrond nodig om financieel adviseur te worden. Toen ik begon stond mijn kennis ook op 0%. Je leert vooral door mee te kijken met collega’s en klantgesprekken. Daarnaast zijn er brancherapporten die sectorspecialisten schrijven, waarmee je de belangrijkste trends en situaties per medisch beroep leert kennen. Via het leerplatform van ABN AMRO kun je examens halen, zoals het pensioenexamen. Als je slaagt, krijg je de bevoegdheid om hierover te adviseren. Het is handig om de belangrijkste zaken per branche te kennen, maar je hoeft niet alles uit je hoofd te leren.”
“Om dit werk goed te kunnen doen, is het belangrijk dat je gemakkelijk contact maakt en oprecht geïnteresseerd bent in mensen. Je voert veel gesprekken en bouwt relaties op, dus sociale vaardigheden en een open houding zijn essentieel. Nieuwsgierigheid helpt je om goede vragen te stellen en echt te begrijpen wat er speelt bij de klant. Daarnaast moet je het leuk vinden om nieuwe dingen te leren, want financiële regels en situaties veranderen continu. Je werkt met medische professionals die soms zelf nog niet precies weten wat ze nodig hebben. Jij voelt mee, denkt mee en begeleidt hen stap voor stap.”