fbpx

Expert financiële geletterdheid, dat klinkt heel mooi, maar wat doe je dan eigenlijk? In de serie ‘hoe word ik’ over financiële beroepen lees je hieronder het verhaal van Aisa Amagir. Zij promoveerde in 2020 op financiële geletterdheid en doet nog steeds onderzoek voor de HvA naar dit onderwerp.

16 juni 2025

Hoe word je expert financiële geletterdheid?

Hoe leer je jongeren omgaan met geld? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat ze het niet alleen snappen, maar het ook écht doen? Die vragen hielden me bezig toen ik voor de klas stond en ze bleven knagen, zelfs als de les goed leek te gaan. Want financiële educatie is zoveel meer dan een uitleg over sparen, lenen of beleggen. Het draait om gedrag, keuzes en de wereld waarin jongeren vandaag de dag opgroeien.

Van lesgeven naar onderzoek: mijn weg in financiële educatie

Je zou kunnen denken: financiële educatie, dat is toch gewoon leren hoe je met geld omgaat? Maar wat veel mensen niet weten, is dat daarachter een wereld van onderzoek schuilgaat. Want hoe zorg je ervoor dat lessen over geld echt blijven hangen? Dat jongeren er iets aan hebben, nu én later?

Daar houd ik me mee bezig. Als onderzoeker financiële educatie bestudeer ik onder andere hoe jongeren leren omgaan met geld, welke lesmethodes het beste werken en hoe we die lessen kunnen verbeteren. Dat is belangrijker dan ooit. Jongeren groeien op in een wereld vol financiële keuzes, van online shoppen tot studieleningen. Dan moet je ze niet alleen iets aanleren, maar er ook zeker van zijn dat het beklijft. Daarom is goed, wetenschappelijk onderzoek cruciaal, anders blijf je proberen en hopen dat het werkt.

 

Van docent naar onderzoeker

Mijn pad begon als docent. Ik volgde eerst de tweede- en daarna de eerstegraads lerarenopleiding Algemene en Bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Amsterdam. Het lesgeven gaf me veel voldoening, maar ik merkte ook dat ik vragen had die ik in de klas niet kon beantwoorden. Werken deze lessen eigenlijk wel? En waarom laten sommige leerlingen wel het gewenste gedrag zien – en anderen niet?

Die vragen brachten me op een nieuw pad. Ik begon een promotietraject aan de Universiteit van Amsterdam. Mijn proefschrift heette: You can’t just spend all the money you have”, een uitspraak van een van de jongeren die ik interviewde. Het ging over hoe jongeren financiële lessen ervaren, wat ze leren en wat niet.

Die PhD was een combinatie van economie, gedrag en onderwijs, precies de mix waar mijn hart ligt.

Tussen theorie en praktijk

Ik werk veel samen met scholen, stichtingen en overheden naar hoe financiële educatie effectiever kan. We kijken niet alleen naar kennis, maar ook naar gedrag. Want weten wat crypto is, betekent nog niet dat je stopt met het volgen van kuddegedrag en impulsief in cryptomunten investeert omdat iedereen het doet. Weten is nog geen doen!

Een tip voor scholieren?

Begin met nieuwsgierigheid. Vraag je af waarom mensen bepaalde keuzes maken, en hoe dat anders kan. Of je nu econoom, beleidsmaker, leraar of onderzoeker wordt: de wereld biedt veel. Het gaat om mensen, gedrag en kansen creëren. En soms… begint dat allemaal bij een enkele les over geld.

 

De financiële serie “Hoe word ik?”

  • FAQ Hoe word ik beurshandelaar?
  • FAQ Hoe word ik beursvoorzitter?
  • FAQ Hoe word ik belastingadviseur voor beleggers?
  • FAQ Hoe word ik broker?
  • FAQ Hoe word ik Wallstreet correspondent?
  • FAQ Hoe word ik vermogensbeheerder?
  • FAQ Hoe word ik zakgeldexpert?
  • FAQ Hoe word ik hoofd duurzaamheid bij een bank?
  • FAQ Hoe word ik CEO van Robeco?
  • FAQ Hoe word ik voorzitter van de vereniging van effectenbezitters? (VEB)
  • FAQ Hoe word ik expert financiële geletterdheid?
  • FAQ Hoe word ik opleider voor financiële professionals?