Hoe word ik CEO van Robeco?
CEO worden van een Robeco? Hoe doe je dat? Karin van Baardwijk van Robeco vertelt over haar weg naar...
Karin van Baardwijk CEO RobecoLessen over beleggen en crypto? De meeste jongeren krijgen op de middelbare school hier nooit les over. Zelfs niet als je als je economie in je vakkenpakket hebt. Alleen havo en vwo leerlingen die bedrijfseconomie kiezen krijgen les over beleggen. Dat zijn ongeveer 20% van alle leerlingen. De VMBO-ers krijgen dus helemaal geen les over beleggen. Toch is dat niet op alle scholen het geval. Docenten en scholen zijn namelijk wel vrij om buiten het examenprogramma om te kiezen om hier wél les over te geven. Diana Saridjojo werkt bij het team Burgervragen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en legt uit hoe dit zit.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt het zeer op prijs dat mensen zich betrokken voelen bij het onderwijs in Nederland. Ik ben het met de leerling eens dat door de snel veranderende digitale maatschappij het steeds belangrijker wordt dat leerlingen essentiële (financiële) vaardigheden ontwikkelen.
Zelf bepalen
Of een school les geeft over deze zaken bepaalt de school zelf. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bepaalt alleen de contouren van het onderwijs, maar laat scholen voor een groot deel vrij in de invulling daarvan. Zo maakt het ministerie van OCW de wet- en regelgeving voor het onderwijs en bepaalt wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van hun schoolcarrière (de exameneisen). Daarnaast stelt het ministerie de kerndoelen van het onderwijs vast. Hoe scholen die invullen en welke lesmaterialen ze gebruiken bepalen ze zelf.
Effecten van consumeren
In de kerndoelen voor het primair onderwijs en die voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, is vastgelegd dat leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument. Meer informatie over de kerndoelen kun je vinden op de site van het SLO. SLO is de afkorting voor het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Ze maakt veel handreikingen voor een mogelijke invulling van de kerndoelen van het onderwijs.
Week van het geld
In de week van het geld ( dit jaar van 24 tot 28 maart) worden verschillende activiteiten georganiseerd om kinderen te leren omgaan met geld. Veel activiteiten vinden plaats in de klas. Financiële professionals verzorgen op aanvraag gratis gastlessen en workshops op basisscholen door het hele land. Onder andere medewerkers van banken, verzekeraars en de gemeentelijke kredietbanken staan dan voor de klas om kinderen op een leuke manier te leren omgaan met geld. Een school zou er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een les te wijden aan beleggen, crypto‘s of bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming. Door hier te klikken lees je daar meer over.
Aandacht financiële educatie
Een ander voorbeeld is het platform Wijzer in geldzaken (WiG). Dit is een initiatief van het ministerie van Financiën en vraagt aandacht van scholen (en andere groepen in de samenleving) voor het belang van financiële educatie en het verstandig omgaan met geld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan budgetteren en het tegengaan van schulden. Scholen kunnen tijdens lessen over financiële zelfredzaamheid gebruik maken van het lespakket van het NIBUD. Het Nibud heeft namelijk leerdoelen voor jongeren geformuleerd over omgaan met geld. Die vormden voor het SLO het uitgangspunt voor themakaarten die docenten handvatten bieden om in de les aandacht te besteden aan financiële thema’s. Ik wil daarom je adviseren contact te zoeken met het SLO. Zij kunnen jou informeren over de laatste stand van zaken rondom financiële geletterdheid.
Subsidie financiële educatie
Tot slot is het nog goed om te weten dat demissionair minister Carola Schouten namens het ministerie Armoedebestrijding, Participatie en Pensioenen, onlangs 18,7 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor financiële educatie op middelbare scholen. Dit biedt scholen de mogelijkheid op een structurele manier financiële educatie aan te bieden. Scholen kunnen voor een langere periode (ruim 3 jaar) eenmalige financiële ondersteuning aanvragen. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld docenten trainen die leerlingen onderwijs geven over geldzaken, medewerkers aannemen of vrijstellen om te zorgen dat financiële educatie een structurele plek krijgt op school, of financiële begeleiding organiseren voor leerlingen met geldzorgen. Ook kan het geld gebruikt worden om de ouders of verzorgers te betrekken bij de financiële opvoeding van hun kinderen.