fbpx

Als je ook maar iets van social media gebruikt zul je ze vast kennen; Labubu’s. De schattige, misschien ietwat eng ogende poppetjes van Pop Mart zijn in korte tijd uitgegroeid tot een enorme wereldwijde hype en inmiddels zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Vooral op TikTok zie je momenteel veel video’s voorbij komen van unboxings, waarbij mensen voor de camera hun blind boxes openmaken om te zien welke Labubu zij hebben bemachtigd. Pop Mart is door de hype 37 miljard euro waard geworden en belooft een omzetgroei van maar liefst 350% in 2025. Zou zo’n Labubu dan ook een goede belegging zijn?

6 augustus 2025

Secret Labubu’s: de kracht van schaarste

De meeste mensen die Labubu’s verzamelen hebben als doel om de collecties, die meestal bestaan uit 6 normale Labubu’s en één secret, compleet te maken. En het zit hem nou juist in die secret Labubu’s die de poppetjes interessant maken voor mensen die er een zakcentje op willen verdienen. Secret Labubu’s staan als zwarte silhouet aangegeven op het doosje en zien er unieker en creatiever uit dan de normale poppetjes. Daarbij zijn ze veel zeldzamer en worden ze vaak maar in 1 op 72 of zelfs 1 op 144 dozen gevonden.

 

De zeldzaamheid van de secret Labubu’s, in combinatie met hun vaak unieke en creatieve ontwerpen, maakt ze erg gewild onder verzamelaars en kan de wederverkoopwaarde flink verhogen. Een voorbeeld: de regenboog secret van de ‘Big Into Energy’ serie wordt momenteel doorverkocht voor € 350 and € 500, en soms nog veel meer als ze nog geseald in de oorspronkelijke doos zitten. En dat terwijl de normale verkoopprijs rond de € 30 ligt!

Dezelfde spanning als bij een kraslot

Door te verzamelen worden meerdere lagen van onze hersenen getriggerd. “Verzamelgedrag drukt onze identiteit uit, het laat ons bij een groep horen én activeert het beloningssysteem in ons brein dat normaal geassocieerd wordt met succes of geluk” benoemt Patrick Wessels (consumentenpsycholoog) in een gesprek met YourSurprise. “Daarbij weet je vooraf niet welke Labubu je krijgt en die spanning zorgt voor een dopaminepiek in je hersenen. Dat maakt dat het gevoel dat je krijgt vergelijkbaar is met het krassen van een kraslot”.

Goede belegging?

Als je kijkt naar hoe mensen omgaan met hun Labubu’s, zie je ook hoe er zelfexpressie bij komt kijken. Mensen kleden hun Labubu’s in schattige outfits en dat maakt ze persoonlijk, wat het enthousiasme rondom de hype alleen maar meer stimuleert en het kuddegedrag in stand houdt. Het ziet er dan ook niet naar uit dat de hype op korte termijn weer gaat liggen, wat ook betekent dat de poppetjes gewild blijven. Een goede belegging kan het dan ook zeker zijn, maar let wel: het grotere geld zit vooral in de secret Labubu’s.

 

Meer informatie:

  • Artikel – The most expensive Labubu in the world just sold on eBay, going for 125 times its original price (New York Post)
  • Artikel – Psycholoog over Labubu-hype: ‘Hetzelfde gevoel als bij een kraslot’ (Hart van Nederland)
  • Artikel – Labubu’s zijn een wereldwijde hype: is het aandeel van Pop Mart de investering waard? (Trends)

Meer bijzondere beleggingen:

  • FAQ – Pokemonkaarten nostalgie of een serieuze belegging?
  • FAQ – Kun je rijk worden van paarden?